Sol + Motion = inget kul!

Igår skulle det regna och vara tråkigt, men när vi vaknade runt 10 var det strålande solsken! Mycket glad överraskning! Vi gick ner och åt frukost - även om vi lovade att aldrig äta igen efter Thaistället - och gick sen upp på taket. Där var det HETT! Vi gick ner till Ipanema istället och njöt av den varma sanden och de vilda vågorna. Jag har lite svårt för att vara otrevlig eller åtminstone ignorera alla säljare, det går verkligen emot min natur, men mycket av det är ju trots allt bara skräp.

Efter någon timme på stranden och två bikini-avdragande dopp i Atlanten, gick vi tillbaka till hotelltaket. Sand överallt, härligt med ett dopp i en klorerad pool! Där stannade vi till 3 drygt innan Daniel kom med den lysande ideen att vi skulle ta en cykeltur upp till Chinese Viewing Point! Fast jag hörde aldrig just det där med ett cykla upp för ett berg, jag hörde bara "via Lagoonen". Nåja, vi gick iväg till ett ställe som hyrde ut cyklar och körde via Ipanema Beach, via Jockey Club, förbi Lagoonen och upp på den slingrande bergsvägen. Jag var inte glad. Jag kunde knappt andas av ansträngningen och värmen! Jag cyklar ju aldrig, Daniel har tillbringat en timme varje dag i två månader med att cykla! Gah!! Inte nådde vi fram till den där utkikspunkten heller, men vi kom så långt att vi såg staden låååååååååååångt där nere!!


Nercyklingen var ganska otäck, brant och dåliga vägar, men det gick bra och utan större ansträngning var vi framme vid uthyrningsstället igen - 3 timmar senare.
 

Åh, så ljuvligt med en dusch! Stod länge och duschade, rakade benen och upptäckte hur bränd jag var på rumpan! Inte skönt att sitta här just nu kan jag säga!


Kl 8 hade vi en reservation på Marios, ett berömt turistställe där du antingen går till köttsidan eller fisksidan. Vi gick till köttsidan denna kväll. Det som gör detta ställe berömt är dess buffe och att de kommer med stora spett med kött på. Eat all you want liksom. Vilket vi ju så klart gjorde, väldigt mycket! Men det var verkligen gott, underbart grillat kött och buffen var underbar också. Där fanns det fisk och räkor och gumbo och paella och sushi.... Dessutom hade de en underbar dessertbuffe, med otroliga frukter och chokladmousser. Så underbart att äta jordgubbar mitt i vintern!


Brevid oss satt en familj med två små barn. Vem tar med barn på en buffe sådär? De satt och var sura precis hela tiden de var där medan deras föräldrar försökte truga dem med olika godsaker.


Tillslut mådde vi bara dåligt av lukten. Vi rullade ut därifrån efter två timmar och bestämde oss för att gå hem. Marios ligger vid slutet av Copacobana, vårt hotell ligger vid början. ca 4 km promenad alltså. Copacobana är mycket mer turistisk än vad Ipanema är. Det finns fina små strandrestauranger längs hela stranden och ordentligt med restrooms - plus att det är så städat och välordnat. Turistiskt helt enkelt! Vi såg ju en annan sida av Rio då vi cyklade, inte alls lika städad och fin men ändock vacker.


Vi passerade en liten marknad, där de hade otroliga hantverk och vackra genomskurna stenar för en riktigt låg summa. Dessutom riktigt kitschiga fåglar i sten, jag vet vad jag ska köpa med mig hem till mitt knäppa hem!!

Till slut kom vi äntligen hem och rakt ner i sängen. Mätta, nöjda och väldigt trötta. Så härligt det är i Rio!!


Tyvärr regnar det idag igen, men vi ska nog ut och strosa lite snart iaf. Imorgon blir det rundtur med buss, 12 timmar till alla sevärdheter. Oavsett väder! Ska bli kul! Sockertoppen, Jesus etc. Så jag kommer nog se allt som finns att se =)


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0