IKEA-hack! Odd Molly-matta!

Jag gillar verkligen Odd Mollys kläder, jag har en jacka från förra året med bruna rosetter på som jag verkligen älskar. Så när jag och bästisen var på IKEA senast blev jag inspirerad av Odd Molly och bestämde mig för att göra en helt unik matta!

Just då hade dom mattan Roskilde för 15 kr styck, i en turkos färg och en vaniljvit. Min tanke var då att sy ihop 6 av dessa mattor med lask-stygn för att på så sätt göra den helt unik och häftig! Mattorna kostade totalt 60 kr, sammetsbanden 192 kr och en massa frakt och mamma hade vitt bomullssnöre. Bara att sätta igång!!

Steg ett: material
Mattan Roskilde, sidenband (35 m, hade kanske räckt med mindre men men...), vitt bomullssnöre, stora nålar och tid.

English: the carpets Roskilde, velvet ribbons, cotton twine, needles and time.

Steg två: Sy ihop mattorna
Steg två bestod i att sy ihop mattorna. Vi valde att bara ta 4 av de 6 tänkta mattorna. 6 blir så stort tänkte vi, men nu när jag ser det färdiga resultatet kanske det hade varit snyggt med 6 iaf. Har du ingen underbar mamma till hjälp får du väl be din sambo att sy eller nåt! Tanken med att sy ihop dem är naturligtvis att de ska hålla ihop bättre och att sammetsbanden inte ska gå av om man snubblar på en mattkant etc etc...

English: This stage was about stitching the carpets together. This was to avoid them from breaking up or tearing the velvet ribbon if you got stuck in the carpet edge or something similar.

Steg tre: ihopsydda
Resultatet. Kanterna la sig sedan över varandra istället, vilket blev snyggare.

English: the result of the stitching.

Steg fyra: Sammetsbanden
När mattorna var ihopsydda, fyra st, så var det dags att börja laska med sammetsbanden. Mamma började i mitten, eftersom det där ska vara ett snyggt kryss som liksom kröner mattan.

English: After the stitching it was time for the ribbons. My mom started in the middle to get a nice cross in the middle of the carpet.

Steg fem: färdiglaskat!
Sådär, så här blev det då alla sidor och de ihopsydda sidorna var färdiglaskade!

English: done!


Resultatet:
Resultatet blev väl helt ok tycker jag! Hade varit snyggare med 6 mattor trots allt, men det är ändå en unik och häftig matta!

English: an uniqe and cool carpet!


image127

Kommentarer
Postat av: Universalappeal

Wow! Det vart ju superfint!

2007-10-03 @ 00:10:50
URL: http://universalappeal.blogg.se/
Postat av: Sophia

Jättesnyggt!!!

2007-11-23 @ 20:29:45
Postat av: Paul

Hehe, undrar hur en riktigt matta från Odd Molly hade sett ut? Åh, nu väckte du min nyfikenhet. Odd Molly skulle nog göra ganska bra mattor faktiskt om de gjorde även det. Varför begränsa sig till kläder?

Postat av: Renée

va snyggt!!!
du inspirerar mej=)
Behöver en enkel matta i vardagsrummet men vill inte ha enfärgad. kanske nått åt detta hållet skulle funka?=)
tack=)

2008-03-10 @ 15:14:37

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0