Basiron vs Stioxyl

Fick en fråga om det är nån skillnad mellan Basiron - som jag använder - och Stioxyl - som frågaren använder. Medlen fungerar tydligen på samma sätt med bensoylperoxid som aktiv ingrediens. Kolla innehållet i Stioxyl förresten, etanol (96%), (alkoholhalt 20%). Med andra ord är det mest uttorkning. Däremot verkar det vara kemikalier i Basiron som inte bara tar bort finnar utan bleker textilier tyvärr.

Så här står det på apotekets sida:

Basiron AC
Bensoylperoxid som ingår i Basiron AC och Basiron AC Wash har en bakteriedödande effekt på acnebakterien Propionibacterium acnes. Bensoylperoxid ger även avfjällning av huden och därmed avlägsnas det överskott av hornämne som täpper till talgsäckarna.

- Den aktiva substansen är bensoylperoxid. 1 gram Basiron AC 5 % innehåller 50 mg bensoylperoxid. 1 gram Basiron AC 10 % innehåller 100 mg bensoylperoxid.
- Övriga innehållsämnen är propylenglykol, glycerol, akrylatcopolymer, Carbomer 940, natriumedetat, Poloxamer 182, dokusatnatrium, vattenfri kolloidal kiseldioxid, natriumhydroxid och renat vatten.

Länk till apoteket


Stioxyl
Medel mot akne (finnar, pormaskar och kvisslor). Stioxyl angriper aknen genom att åstadkomma avfjällning av hudytan samt har en bakteriedödande effekt nere i talgkörteln.

- Den aktiva substansen är Bensoylperoxid 50 mg/g (5%) respektive 100 mg/g (10%).
Övriga innehållsämnen är magnesiumaluminiumsilikatkolloid, hydroxypropylmetylcellulosa, polyoxyetylenlauryleter, citronsyra (konserveringsmedel), etanol (96%), (alkoholhalt 20%) parfym alpine 6565 A och renat vatten.

Länk till apoteket

Kommentarer
Postat av: Hemlig *

hejsan , jag är en tjej 15 år bor i malmö , jag har finnar & har använt BASIRON AC WASH 5% i ca : 5-6 månader , och det har INTE hjälpt mig med något alls =/ undrar varför ? Jag har finnar mest på pannan har försökt att ta bort det men det går inte , men jag vill få bort ALLA mina finnar =( . Kan du ge mig ett svar vad jag kan göra för att få bort mina finnar :(?

2008-08-28 @ 18:37:09
Postat av: Hemlig*

Kan du svara detta på ett meddelande i hotmail till mig så är du verkligen jätte snäll :)?

2008-08-28 @ 18:38:57
Postat av: anonym

jag vet att jag är way sen med att skriva detta men om det är någon som läser detta inlägg idag vill jag bara tillägga att bensoylperoxid (som finns i både stioxyl och basiron), är det verksamma ämnet i dessa två krämer. Alla andra ämnen är inte verksamma utan finns bara för att ge krämen rätt, färg, konsistens, koncentration etc.

2009-02-10 @ 00:44:45
Postat av: Murkelrad

Den stora skillnaden mellan de båda är väl att stioxyl är alkoholbaserad.

Jag upplever som att det är mer fräs på stioxyl, men den irriterar också mer. Alkoholen får den kanske att penetrera hudens fettlager bättre?

Oavsett vad så är stioxyl mycket billigare än basiron, som inte innehåller någonting effektivt utöver det som stioxyl innehåller.

2009-03-12 @ 22:10:04
Postat av: edvin

hej är en kille på 18år

jag vill säga lite små typs här oså

den bästa produkt ska man använda för finnar är /basiron-

jag har haft myckt problem med finnar kan inte sova på natter o sånt

men har har använd mycket produkter de har inte hjälpt mej så jag önskar till er att ni ska börja använda /basiron- först 5% sen 10 %

MVH/ Edvin

2011-01-11 @ 18:47:46
Postat av: Eva

Hej
Jag är 40 år och får hormonutslag=finnar=acne. Har använt Stioxyl och varit jättenöjd för det fungerar verkligen. Behandlar de feta partierna innan jag lägger mig och jag har varit utan acne sen jag började med den. Men den har en blekande effekt på texilier, så jag har lyckats missfärga några handdukar och örngott...använd helvita så märks det inte.
Men när den nu tog slut och jag skulle köpa ny så fanns inte Stioxyl på flera apotek, av någon underlig anledning. Köpte Basiron i tron att den skulle vara lika bra och som apotekspersonal påstod. Men INTE, Basiron gör faktiskt min hud fet istället och funkar inte alls. Basiron har helt klart inte alls samma effekt mot acne som Stioxyl!!!Blir till att söka vidare efter Stioxyl....

2014-01-31 @ 17:07:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0